11.07.2020

Double 5

Der Startschuss zu mehr "Business Normalität" war bei uns das Event zum 5.5. (double 5). Ich hatte im Vorfeld schon kurz davon berichtet https://JTEBS/2020/05/abgesagt-angesagt, dass die Regierung Staatsunternehmen angesprochen hatte, sich etwas für den Monat Mai einfallen zu lassen, um den Verkauf anzukurbeln. Das Event war für uns ein voller Erfolg, denn statt geplanter 100 Verkäufe haben wir das Doppelte verkauft. Sicher kam uns zu gute, dass wir direkt neben unserer "Mutter" Volkswagen standen, denn - auch wenn wir es nicht gern hören wollen - der Hauptgrund einen Skoda zu kaufen ist, dass wir ein Volkswagen sind :) In China ist das umso mehr relevant, weil alle "simply clever" Merkmale "rausoptimiert" wurden und auch bei der optischen Differenzierung immer mehr der Rotstift regiert.
Foto: Verkaufstag
Das Event fand vom 1.-10. Mai statt. Der Skoda-Tag war am 2.5., ein besonders heisser Tag mit über 35 Grad. Die westliche Seite hatte mit dem ad-hoc-innerhalb-von-2-Wochen umgesetzten Event wenig zu tun. Wie auch? Denn wir achten ja auf die Prozesseinhaltung und Compliance, und hätten damit mindestens 2 Monate gebraucht, um so ein Event auf die Beine zu stellen.
Foto: Group performance und Group Buy auf der Bühne
Das "Double 5 Event" (5.5.) ist übrigens ein neues Verkaufsevent neben dem "Double 11" (11.11), der sich bereits als DER Mega-Shoppingtag in China etabliert hat, inklusive grosser TV Verkaufsshow, die die gesamte Nation gespannt verfolgt, denn günstiger als an diesem Tag geht nicht.

https://jingdaily.com/will-shanghais-double-5-become-the-new-double-11/
As one of many steps to reignite China’s consumer spending, a new Double-11 (or Singles' Day) inspired shopping festival — Double 5 — has been created by the Shanghai municipal government. It launched on the eve of May 4 and includes 133 initiatives, with online and offline retailers and brands offering discounts and launching new products through the end of June.

As part of the festival, top global luxury players like LVMH, Kering, Richemont are participating in this “New Product Launch Season” type event. Kering, for example, plans to release new items from fashion, leather goods, jewelry, and watch categories in Shanghai before anywhere else in the world. 


While mirroring the Double 11 model, which was created by the private sector, Double 5 is a government-initiated project to jump start China’s stalled retail from the COVID-19 lockdown. It’s unclear, however, whether Chinese millennials and Gen Zers will buy into this idea.

On Weibo, although the tag #Double5ShoppingFestival (五五购物节) has been viewed over eight million times, the majority of posts are from state and local media trying to promote the festival. With glowing press coverage and government officials being featured on product livestreaming sessions, the trickled-down enthusiasm, so far, feels forced. And Weibo users aren’t chirping about it, as the number of discussions under the official Weibo tag only clocks in at 3,372 after a couple days of the festival.

While Double 5 has yet to create the FOMO (fear of missing out) that drives people to open their wallets on Double 11, the idea of a New Product Launch Season is a tempting way to get consumers into the stores to check out the latest fashion and cosmetics products. The Shanghai government has indicated that this might not be the last of the Double 5 festivals. Given this, global luxury brands might be using this event as a way to ignite some authentic enthusiasm from the ground — and sell tons of products.

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